Отговори на въпроси във връзка с тютюнопушенето


ПОСЛЕДНИ ПРОМЕНИ – в сила от 01.06.2012 г. 

29.05.2012 г., Закон за изменение и допълнение на Закона за здравето – забрана за тютюнопушене 

„Чл. 56. (1) Забранява се тютюнопушенето в закритите обществени места.

(2) Забранява се тютюнопушенето и в помещенията с обособени работни места, където се полага труд, както и в помещенията към тях със спомагателно и обслужващо предназначение.

(3) По изключение се допуска тютюнопушене в обособени самостоятелни помещения, разположени в сградите на летищата.

(4) В обособените самостоятелни помещения по ал. 3 не се разрешава присъствието на лица до 18-годишна възраст.

(5) Обособените самостоятелни помещения по ал. 3 се отделят с въздухонепроницаеми стени, плътно затварящи се врати, обозначават се ясно и в тях се изгражда вентилационна инсталация.

(6) Министерският съвет определя с наредба изискванията, на които трябва да отговарят обособените самостоятелни помещения по ал. 3.

“§ 2. Член 56а се изменя така:„Чл. 56а. Забранява се тютюнопушенето на следните открити обществени места:

1. прилежащите терени и тротоари на детските ясли, детските градини, училищата, ученическите общежития и местата, където се предоставят социални услуги за деца;

2. площадките за игра;

3. на които са организирани мероприятия за деца и ученици;

4. спортните обекти, летните кина и театри – по време на спортни и културни прояви.“

§ 1а. (Нов – ДВ, бр. 42 от 2010 г., в сила от 02.06.2010 г.) Обществени места“ по смисъла начл. 56 са всички места, които са обществено достъпни и/или предназначени за обществено ползване, без оглед на собствеността или правото на достъп, включително и:

а) обектите по § 1, т. 9, букви „б“, „г“, „д“, „е“, „ж“, „к“, „л“, „о“, „п“ и „у“;

&1, т.9. „Обекти с обществено предназначение“ са:

б) плувни басейни, плажове и места за къпане;

г) спортни обекти – стадиони, спортни зали, игрални площадки, фитнес центрове и зали;

д) (доп. – ДВ, бр. 41 от 2009 г., в сила от 02.06.2009 г.) театри, киносалони, концертни зали, читалища, компютърни и Интернет зали, игрални зали;

е) (доп. – ДВ, бр. 41 от 2009 г., в сила от 02.06.2009 г.) бръснарски, фризьорски и козметични салони, солариуми, ателиета за татуировки и поставяне на обици и други подобни изделия на различни части на тялото, СПА и уелнес центрове, обществени бани, перални, сауни, обществени тоалетни;

ж) гробищни паркове;

к) железопътни гари, летища, пристанища, автогари, метростанции;

л) (изм. – ДВ, бр. 41 от 2009 г., в сила от 02.06.2009 г.) обектите по чл. 26, ал. 1, т. 3;

т.3. (изм. – ДВ, бр. 95 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г., изм. – ДВ, бр. 41 от 2009 г., в сила от 02.06.2009 г.) специализираните институции за предоставяне на социални услуги – домове за деца, домове за възрастни хора с увреждания, социалните учебно-професионални центрове, домове за стари хора, приюти и центрове за временно настаняване.

о) (доп. – ДВ, бр. 41 от 2009 г., в сила от 02.06.2009 г.) детски ясли и градини и заведения за социални услуги за деца и ученици, училища и висши училища, ученически и студентски общежития, школи – музикални, езикови, спортни бази за детски и ученически отдих и туризъм и центрове за работа с деца;

п) (изм. – ДВ, бр. 59 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г., доп. – ДВ, бр. 41 от 2009 г., в сила от 02.06.2009 г.) лечебни и здравни заведения, здравни кабинети и обектите, в които се прилагат неконвенционални методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве;

у) селскостопански аптеки.

б) аптеки, дрогерии и оптики;

в) търговските обекти по смисъла на § 1, т. 41 от допълнителните разпоредби на Закона за данък върху добавената стойност;

т.41. „Търговски обект“ е всяко място, помещение или съоръжение (например: маси, сергии и други подобни) на открито или под навеси, във или от което се извършват продажби на стоки или услуги, независимо че помещението или съоръжението може да служи същевременно и за други цели (например: офис, жилище или други подобни), да е част от притежаван недвижим имот (например: гараж, мазе, стая или други подобни) или да е производствен склад или превозно средство, от което се извършват продажби.

г) средства за подслон, места за настаняване, заведения за хранене и развлечения, заведения за хранене, прилежащи към туристически хижи по смисъла на чл. 3, ал. 3, т. 1, 2, 3 и 10 от Закона за туризма;

д) предприятия за производство, съхраняване и търговия с храни, заведенията за хранене и развлечения, както и заведения за хранене, прилежащи към туристически хижи – туристически столови, туристически бюфети и туристически столови със сервитьорско обслужване;

е) сградите, до които всяко лице има достъп, включително и административните учреждения и други сгради, в които се обслужват или имат достъп гражданите;

ж) асансьорите и стълбищните клетки на всички видове сгради и др.;

з) транспортни средства за обществен превоз – влакове, самолети, кораби, автобуси, трамваи, тролейбуси, метровлакове, микробуси на маршрутни таксиметрови линии, пътнически таксиметрови автомобили и транспортни средства със специално предназначение – санитарни автомобили за болни;

и) (нова – ДВ, бр. 40 от 2012 г.) площадките за игра.

Пълен текст на Закон за здравето

12.06.2012г. Отговори на най-често задаваните въпроси относно прилагането на забраните и ограниченията за тютюнопушене, въведени със Закона за здравето (изм., обн. в ДВ, бр. 40 от 2012 г.)

ПРОВЕРКИ НА КОНТРОЛНИТЕ ОРГАНИ

–––––––––––––––––––––––

ДЕЙСТВАЩИ ПРАВИЛА ДО 01.06.2012 ГОД.

ИНФОРМАЦИЯ ВЪВ ВРЪЗКА С ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗДРАВЕТО И НАРЕДБАТА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА, ПРИ КОИТО СЕ ДОПУСКА ТЮТЮНОПУШЕНЕ В ЗАКРИТИ ОБЩЕСТВЕНИ МЕСТА И В СГРАДИТЕ С ОБОСОБЕНИ РАБОТНИ МЕСТА

Във връзка с настъпили промени в чл.56 от Закона за здравето, от 21 май 2010г. и приетата Наредба за условията и реда, при които се допуска тютюнопушене в закрити обществени места и в сградите с обособени работни места на Министерски съвет, публикувана в ДВ бр.90 от 2010 г. Ви информираме:

С измененията на Закона за здравето, публикувани в бр. 42 на Държавен вестник от 2010 г., бяха определени случите, при които в закритите обществени места и в сградите с обособени работни места по изключение се допуска тютюнопушене.  

Закритите обществени места, в които се допуска по изключение тютюнопушене, са: местата за настаняване и средствата за подслон (без ученическите и студентски общежития); залите за консумация на място в определени видове заведения за хранене и развлечение – ресторанти, питейни заведения, кафенета, кафе-клубове (с изключение на интернет кафе-клубовете, кафе-клубовете за игри и кафенетата в спортните зали) и барове; сградите на железопътните гари, летища, морски гари и автогари; плавателните съдове.

В заведенията за хранене и развлечение с изцяло нощен режим на работа се допуска тютюнопушене без обособяване на самостоятелно помещение, но при спазване изискванията за осигуряване на ефективна вентилация, маркировка и сигнализация.

Във всички останали случаи в закрити обществени места не се допуска тютюнопушене.

Промените в закона въведоха забраната в местата, в които се допуска тютюнопушене, да присъстват лица до 18-годишна възраст.

В брой 90 на Държавен вестник от 16.11.2010 г. е публикуванa Наредба за условията и реда, при които се допуска тютюнопушене в закрити обществени места и в сградите с обособени работни места. Наредбата определя съотношението на площта на обособените самостоятелни помещения към съответната обща площ, техническите характеристики и изискванията за вентилация, както и начина за обозначаване на помещенията и заведенията, в които се допуска тютюнопушене.

Тези изисквания трябва да бъдат изпълнени в едномесечен срок от влизането в сила на наредбата.

В случай, че не бъдат изградени обособени самостоятелни помещения, необходимата вентилация, маркировка и сигнализация, които отговарят на изискванията на закона и наредбата, следва да бъде обявено, че в обекта не се пуши.

Необявяването статута на обекта от собственика по отношение на тютюнопушенето е административно нарушение, подлежащо на санкция.

Важно е да се има предвид, че административна отговорност за спазването на забраната за тютюнопушене в местата, където не се допуска такова, носят както лицата, които пушат, така и лицата, стопанисващи/ползващи съответния обект.

Съгласно Наредбата, тютюнопушене се допуска в обособени самостоятелни помещения с въздухонепроницаеми стени и плътно затварящи се врати, които отговарят на изискванията.

В обособените помещения за пушене задължително се изгражда механична (нагнетателна и смукателна) вентилация, която трябва да отговаря на изискванията на Наредба № 15 на Министъра на регионалното развитие и благоустройство и Министъра на енергетиката и енергийните ресурси за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия (ДВ, бр.68 от 2005г.; попр., бр.78 от 2005г.; изм. и доп., бр.20 от 2006 г.). Тази вентилация трябва да работи през цялото работно време на обекта. В помещенията, където работи вентилацията се поставя светещ знак, предназначен за посетителите. Знака се изработва от прозрачни или полупрозрачни материали, които са осветени отвътре или отзад, така че светещата повърхност да е видима. Върху нея се изписва текст “Вентилацията работи”. Лицата, които отговарят за управлението или ползването на обектите отговарят за ефективното функциониране и поддържане на механичната вентилация и светлинната сигнализация. На самата врата се поставя трайна маркировка и сигнализация “Помещение за пушене. Забранено за лица под 18 годишна възраст”, като задължително маркировката е изобразена, съгласно Наредбата.

В обектите, в които се допуска по изключение тютюнопушене, задължително трябва да има заповед за обособено място за пушене, в която се посочва помещението, определено за тази цел, лицето, което контролира изпълнението на заповедта, както и отговорностите, които се поемат при неизпълнението на същата.

В случай, че собствениците /ползвателите нямат възможност да инвестират в изграждане на помещение/я (отделено с въздухонепроницаеми стени и плътно затварящи се врати, с необходимата вентилация, маркировка и сигнализация), те не са задължени да го правят. В тези случаи те следва да обявят, че в посочения обект не се пуши, като на видно място на входната врата се слага табела с трайна маркировка „Заведение без тютюнев дим”.

След привеждане на обекта в съответствие с изискванията на закона и Наредбата с обособяване на самостоятелно/и помещение/я, които отговарят на изискванията за вентилация, маркировка и сигнализация, то тогава той може да промени статута на обекта в обект, в който се допуска тютюнопушене.

В местата за настаняване, средствата за подслон и в плавателните съдове, в които има каюти за пътници, могат да се прилагат следните варианти за допускане на тютюнопушене:

– по-малко от половината от стаите да се обявяват като стаи за пушачи със съответната вентилация и маркировка (за предпочитане е да се обособят етажи за пушачи и етажи за непушачи);

– всички стаи да бъдат за непушачи, като на всеки етаж да се обособи отделно помещение със съответната вентилация и маркировка, в което ще се пуши;

– на подходящи места да се поставят кабини за пушене с необходимата вентилация и пречистване на въздуха, така че в околното пространство да не се установява тютюнев дим.

Съгласно изискванията на Наредбата, тютюнопушенето е забранено във фоайета на хотели и други места за настаняване, където е разположена рецепцията. Допуска се, ако фоайето е по-голямо, да се обособи отделно помещение за тютюнопушене, което отговаря на изискванията за вентилация и маркировка. Същото се отнася и за фоайетата по отделните етажи.

В закритите обществени места, обществения транспорт и в закритите работни помещения, в които е забранено тютюнопушенето, освен надписа “Пушенето забранено. При нарушение звънете на телефон………….”, се изписва и телефон за връзка с дежурния здравен инспектор, съгласно чл. 5 ал.3, чл. 6 ал. 2 и чл. 8 от Наредбата на който може да се сигнализира в случай, че тя се нарушава.

Наредбата предвижда възможност при наличие на нарушения, гражданите да могат до подават сигнал до дежурния здравен инспектор на посочения по-горе телефон. Не следва да се приема, че реакцията при подаден сигнал трябва да стане в следващите минути и часове, сигналът е ориентир къде има нарушение и проверка ще бъде извършена в първия възможен момент в зависимост от наличния инспекторски състав, вида на обекта, възможностите за транспорт.

Телефонът на дежурния здравен инспектор трябва да е посочен и в самия обект/обособено помещение, с цел предоставяне възможност на гражданите да съдействат при установено нарушение и да отстояват правата си за среда, свободна от тютюнев дим.

Заведения, в които се допуска тютюнопушене

Знаци и маркировки по Наредбата за тютюнопушене

Отговори на въпроси по Наредбата за тютюнопушене

В т.16 от Отговори на най-често задаваните въпроси във връзка с прилагането на наредба за тютюнопушенето е даден отговор, относно акредитираните лаборатории.

Списък на акредитираните лаборатории 

РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОВЕЖДАЩАТА СЕ ТЕМАТИЧНА ПРОВЕРКА ПО КОНТРОЛ НА ТЮТЮНОПУШЕНЕТО (14.02.2011 Г. – 18.03.2011 Г.)

About "НАССР Консултинг" ЕООД - София - "Знанието е съкровище, което следва навсякъде този, който го притежава."

Консултант в областта на храните, туризма и околната среда - с познания, образование и опит, инж-технолог Христина Стамболова-магистър по специалност "Технология на животинските и хранителни продукти,консервирането и общественото хранене" (1991 г.) и магистър по туризъм (2006 г.), придобити в УХТ (бивш ВИХВП)-гр. Пловдив, с дълъг опит (25 г.) в областта на околната среда, с участия в редица обучения и опит по екология, туризъм, храни и хранене, обществени поръчки, приватизация, концесии, мениджмънт на сгради и др.
Публикувано на ВЪПРОСИ И ОТГОВОРИ. Запазване в отметки на връзката.

2 Responses to Отговори на въпроси във връзка с тютюнопушенето

  1. М.Радев каза:

    Благодаря Ви ,че Ви има-Имам въпрос-Притежавам ресторант в самостоятелно наето помещение-със срок 5 години.Във връзка с предстоящата забрана за тютюнопушене от 1 VІ 2012г. МИСЛЯ, А И СЪМ СИГУРЕН,че ще загубя мнго клиенти!!! Въпроса ми е -МОГА ли да превърна ресторанта си в частен клуб-ресторант с ограничен достъп -САМО за ЧЛЕНОВЕ….В крайна сметка-тези хора ще си плащат за членството и ако са ми постоянни клиенти ще мога да преживее в тази икон.криза ,а и клиентите ми ще бъдат доволни…Виждал съм по филми че на Запад -Има такива частни клубове в които членовете им се поддържат и не зависят от евентуалните прищявки на административната мафия на държавата-тука има-тука няма-ще пушим-няма да пушим!Честно казано-готов съм да инвестирам доста средства-САМО И САМО да бъда полезен и моите клиенти да се чувстват добре.Моля да ми пишете на имейла за практиката в ЕС на тази тема с частните клубове и законодателната им рамка.БЛАГОДАРЯ ВИ ПРЕДВАРИТЕЛНО, и още веднъж браво за ценната информация която ни предоставяте!!!!!!

    Харесвам

    • Здравейте г-н Радев,
      Благодаря Ви за направеното запитване! Въпросът, който поставяте за забраната на тютюнопушенето все още не е влязъл в сила и не се знае какво окончателно решение ще се вземе. Поправките в Закона за здравето имат за цел да ограничат вредното въздействие на тютюнопушенето върху здравето на човека и да се осигури по-здрава среда! След време много хора ще оценят това.

      Забраната ще ограничава тютюнопушенето само на закрити обществени места, като извън тях всеки може да прави каквото желае. А това означава, че тераси, градини, тротоарни площи и др. открити места към заведенията могат да се използват от пушачите.
      Има начин да се поема никотин, без да има дим. Всеки пристрастен може да отиде на заведение зареден с електрически цигари, които не димят, и да си поеме дозата никотин. Никой не може да ги спре.

      В-к „Труд“ инициира дискусия, на тема “Забраната за тютюнопушене – колко струва и кой плаща”. Във форума участваха представители на различни държавни институции, бизнеса, здравни експерти, социолози, икономисти, финансисти и депутати. Като цяло двата “лагера” в дискусията бяха съставени не от “пушачи” и “непушачи”, а от “икономисти, социолози и ресторантьори” и “здравни специалисти и неправителствени организации”.

      Тезата на първите беше, че не може да се налагат забрани, без да е ясно как се рискуват приходите в държавния бюджет. А каузата на другите бе, че е недопустимо пушачите да вредят на здравето на непушачите.
      С дискусията около въвеждането на забраната за пушене на закрити обществени места може да се запознаете тук >>>

      Към момента в 15 държави от Евросъюза пушенето е забранено на закрити места. В Ирландия, Великобритания, Гърция, Испания и Унгария вече има тотална забрана на пушене в барове и ресторанти. А в Италия, Швеция, Малта, Латвия, Финландия, Словения, Франция, Холандия, Кипър и Полша законите предвиждат в специални затворени помещения да се пуши. В Чехия и Гърция тези разпоредби не се спазват. Пълна забрана за пушенето в заведенията, каквато се планира да се въведе в България, има само в 7 държави от ЕС: Белгия, Кипър, Ирландия, Латвия, Литва, Испания и Великобритания. В Германия има само в провинция Бавария. Още информация за забрана на пушенето по държави >>>

      Какво ще се случи в България предстои да разберем в най-скоро време!

      Харесвам

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.