ВАЖНО СЪОБЩЕНИЕ!


27.01.2014 г. ЗАДЪЛЖЕНИЯ ОТ 2014 г.

1. ЗАКОН ЗА ХРАНИТЕ

Собствениците на обекти за производство на храни следва да изпълнят спазването на чл. 23!

Закон за храните
Чл. 23. (1) (Предишен текст на чл. 23 – ДВ, бр. 102 от 2003 г.) Всяко лице, заето в производството и търговията с храни, подлежи на предварителни и периодични медицински прегледи по установения за това ред.
(2) (Нова – ДВ, бр. 102 от 2003 г., в сила от 01.01.2005 г., изм. – ДВ, бр. 59 от 2010 г.) Във всеки обект за производство на храни трябва да работи лице, назначено по трудов договор, което притежава висше или средно специално образование в областта на хранителната промишленост или има придобита квалификация в същата област по Закона за занаятите. Не се изисква назначаване на специалист, ако лицето по чл. 14, ал. 1, т. 7 отговаря на това условие.
(3) (Нова – ДВ, бр. 31 от 2006 г., в сила от 14.04.2006 г.) Производителите и търговците на храни са длъжни да осигурят обучение на лицата по ал. 1 в съответствие с извършваните от тях дейности за спазването на хигиенните изисквания, правилата за добри практики и за прилагането на системата за управление на безопасността на храните или на системата за анализ на опасностите и критични контролни точки, а когато тя е неприложима – на процедурите в съответствие с нейните принципи.

2. ЗАКОН ЗА ТУРИЗМА

През 2014 г. започва подновяването на категорията на категоризираните през 2004 и 2005 г. обекти, съгласно §5!  Срокът на издаденото удостоверение за определена категория на туристическите обекти е 5 години!

  • В срок до 3 месеца преди изтичането на 5-годишния срок лицето следва да декларира желанието си да потвърди категорията на обекта или да получи категория, различна от определената му до момента
  • В случай че съответното лице не предприеме действията в указания му срок, категорията на обекта се прекратява с изтичането на срока. В този случай за същия обект се определя нова категория. А с прекратяването на категорията на функциониращи обекти ще ги постави в нарушение.
  • Служители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, съответно на общината, извършват проверка на място в туристическия обект за цялостно съответствие на обекта с изискванията за декларираната категория. При констатирано съответствие на обекта в тримесечния срок се продължава срокът на досегашната категория на обекта или се определя нова категория.
  • За определената категория на обекта се издава ново удостоверение, което се получава от лицето след връщане на предходно издаденото. В случай на промяна на категорията на обекта новата табела се получава след връщане на предходно издадената.
Закон за туризма
§ 5. (1) Подновяването на категорията на категоризираните до влизането в сила на закона туристически обекти в изпълнение на срока по чл. 133, ал. 2 се извършва, както следва:
1. за категоризираните туристически обекти през 2004 и 2005 г. – през 2014 г.;
2. за категоризираните туристически обекти през 2006 и 2007 г. – през 2015 г.;
3. за категоризираните туристически обекти през 2008 и 2009 г. – през 2016 г.;
4. за категоризираните туристически обекти през 2010 г. – през 2017 г.;
5. за категоризираните туристически обекти през 2011 г. – през 2018 г.;
6. за категоризираните туристически обекти през 2012 г. – през 2019 г.
(2) Откритите процедури за издаване на удостоверения за определена категория на туристически обекти до влизането в сила на закона се довършват по реда, предвиден в него.
 
§ 6. (1) Промяната на вида на категоризираните до влизането в сила на закона туристически обекти от „самостоятелни стаи“ в „стаи за гости“ и от „къщи“ в „къщи за гости“ и получаването на новата категорийна символика се извършва в сроковете по § 5.
(2) Издадената до влизането в сила на закона категорийна символика за „самостоятелни стаи“ и за „къща“ е валидна до подновяването на категорията на съответния обект в сроковете по§ 5.

Справки и консултации относно прилагането на регистрационните режими по Закона за туризма и нормативните актове, издадени в негово приложение може да направите в Дирекция „Туристическа политика“.

Дирекция „Туристическа политика“, отдел „Регулиране на туристическите дейности“ и отдел „Развитие на туристическия продукт“

Лица за контакт: Гергана Миткова, Мария Иванова, Гергана Ракова
Телефон: 032/ 347 522; 032/ 347 505; 032/ 347 528
Адрес: гр. Пловдив, ул. „Железарска“ №1
Работно време: 9:00 ч. – 17:30 ч.

Изисквания, процедури, инструкции

Правно основание – Наредба за организацията на единната система за туристическа информация; Закон за туризма.

Такси – Не се изисква заплащане на такса за услугата.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

ЗДРАВНА КНИЖКА – заверка в РЗИ – в сила от 01.01.2014 г.

–––––––––––––––––––––––––––––––––-

05.07.2013, НОВИ ИЗИСКВАНИЯ В ЗАКОНА ЗА ТУРИЗМА

В брой 30 на „Държавен вестник” от 26.03.2013 г. беше обнародван нов Закон за туризма („ЗТ”), който замества отменения чрез същия акт вече недействащ Закон за туризма. Новият ЗТ влиза в сила от деня на обнародването, с изключение на разпоредбите на глава IX, X и XII, отнасящи се съответно до условията и реда за предоставяне на спа и уелнес услуги, подаване на документи по електронен път, за екскурзоводите, планинските водачи и ски – учителите (в сила от 26.09.2013 г.)

Спа и уелнес услугите следва задължително да получат сертификат от МИЕТ. Онлайн операторите на туристически услуги също ще подлежат на задължителна регистрация при упражняването на дейността им в Националния туристически регистър („НТР”). Също така се въвеждат лицензии за някои професии, които са свързани с туристическия бранш като екскурзоводи, планински водачи или ски учители.

  • Срокът на издаденото удостоверение за определена категория на туристическите обекти – места за настаняване и прилежащите към тях заведения за хранене и развлечения, самостоятелните заведения за хранене и развлечения, туристическите хижи, туристическите учебни центрове, туристическите спални и прилежащите към тях заведения за хранене, е 5 години с изключение на срока на удостоверението за обектите, разположени върху понтон, което е със срок, съответстващ на срока на действие на разрешителното.
  • В срок до 3 месеца преди изтичането на 5-годишния срок лицето следва да декларира желанието си да потвърди категорията на обекта или да получи категория, различна от определената му до момента
  • В срок една година от влизането в сила на закона лицата, които упражняват професиите „екскурзовод“, „планински водач“ и „ски учител“, привеждат дейността си в съответствие с изискванията му и представят в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма съответните документи за вписването им в Националния туристически регистър.

ВАЖНО! Подновяването на категорията на категоризираните до влизането в сила на закона туристически обекти в изпълнение на срока по чл. 133, ал. 2 от ЗТ се извършва, както следва:
1. за категоризираните туристически обекти през 2004 и 2005 г. – през 2014 г.;
2. за категоризираните туристически обекти през 2006 и 2007 г. – през 2015 г.;
3. за категоризираните туристически обекти през 2008 и 2009 г. – през 2016 г.;
4. за категоризираните туристически обекти през 2010 г. – през 2017 г.;
5. за категоризираните туристически обекти през 2011 г. – през 2018 г.;
6. за категоризираните туристически обекти през 2012 г. – през 2019 г.

Промяната на вида на категоризираните до влизането в сила на закона туристически обекти от „самостоятелни стаи“ в „стаи за гости“ и от „къщи“ в „къщи за гости“ и получаването на новата категорийна символика се извършва в горепосочените срокове.

28 август 2012, Временна промяна в комуникацията с експертите от ресор Туризъм в МИЕТ

Във връзка с преместването на ресор „Туризъм“ от София в Пловдив ще има временни затруднения в комуникацията с експертите.

Поради преместването на служители от МИЕТ до края на тази седмица заявителите няма да могат да получават документите си за регистрация и категоризация на туристическите обекти, както и категорийна символика. След 3 септември 2012 г. те ще могат да получават документите си адрес ул. „Железарска“ 1, гр. Пловдив.

В периода до 3 септември за връзка с експертите от ресор „Туризъм“ може да използвате следните телефони:

+3592 9335811; +3592 9335826 и +3592 9335821 – Информационен център към дирекция „Маркетинг, реклама и информация в туризма“.
+3592 9407695 – Христомир Христов, дирекция „Туристическа политика“
След 3 септември своевременно ще ви информираме за новите координати на експертите от ресор „Туризъм“ в МИЕТ. Молим да ни извините за причиненото неудобство.

07.08.2012, МВР пусна списък с препоръки за туроператори и хотелиери за спокоен сезон, Автор – Турист Медиа

Министерството на вътрешните работи е изготвило списък с препоръки към туроператори и хотелиери, за осигуряване на спокойна почивка за туристите. В 20 точки са изброени ситуации, към които от туристическия бранш трябва да бъдат особено внимателни.

Мерките са свързани със сигурността на личността, собствеността, охраната на туристическите обекти и транспортното обслужване. Пълният списък на препоръките можете да прочетете тук.

Сигурността на туристите е гарантирана, обстановката е спокойна, сезонът протича нормално, каза миналата седмица зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов. Той се срещна с главния комисар на Главна дирекция „Национална полиция“ на МВР Ангел Антонов, хотелиери и туроператори.

30.05.2012 г., Забрана за тютюнопушене

Столичната РЗИ ще извършва:
1. Ежедневни масирани проверки в обществени места и обекти на територията на гр. София при удължено работно време, нощни проверки, включително и в почивни и празнични дни;
2. Периодични съвместни акции с органите на СДВР, като
първата е организирана и ще се проведе на 2 юни/събота/. Още >>>

04.04.2012, 2 т месо от коне и магарета пуснато като салам?

Около 2 т месо от коне и магарета вероятно е било пуснато на пазара като колбаси, стана ясно от заседание на Епизоотичната комисия в Ямбол.
На страшната гледка от незаконна кланица с разхвърляни кости на животни се натъкнали деца при екологична акция край с. Дражево. Сигналът бил подаден още в края на ноември м.г.
Намерени са кости на близо 40 магарета и коне, съобщиха БНТ и „Фокус“.

Според специалисти месото вероятно е използвано за производството на колбаси. Такова голямо количество животни не могат да бъдат заклани за собствени нужди, при домашни условия, коментира д-р Стоян Колев от областната агенция по безопасност на храните в Ямбол. Още >>>

17.03.2012 г., Според българското законодателство, всеки обект, в който се извършва дейност по Търговския закон, трябва да получи лиценз, ако в него звучи музика!

Запознайте се с изискванията в статията ЗАКОН ЗА АВТОРСКОТО ПРАВО И СРОДНИТЕ МУ ПРАВА.

Във всеки звуко- и видеозапис има два различни вида права:
–  Правата на композиторите, текстописците и аранжорите, които се уреждат със сдружение Музикаутор;
– Правата на артистите-изпълнители (музиканти, певци, инструменталисти) и музикалните продуценти (продуцентски къщи, музикални компании и лейбъли, продуценти), които се уреждат със сдружение ПРОФОН.

За да използвате музика в своята дейност, трябва да получите лиценз и за двата вида права. 

Лицензът е задължителен за:

  • Хотели, курортни комплекси;
  • Спортно-развлекателни центрове;
  • Заведения (ресторанти, кафенета, винарни, бирарии, пицарии, барове, кабарета и др.);
  • Дискотеки, нощни клубове, барове с дансинг;
  • Диджеи;
  • Създатели на фонова музика;
  • Търговски обекти (магазини, маркети, молове, базари, бензиностанции и др.);
  • Центрове за услуги (бръснаро-фризьорски, фитнес и др.);
  • Музикално-художествени прояви на открито, театрални и киносалони и др. подобни.

21.02.2012, До месец март ще бъдат извършени проверки на обекти за изкупуване и преработване на гъби и плодове (горски, култивирани и др.). С настъпването на новия сезон контрола от органите на БАБХ ще бъде засилен, включително и чрез налагане на глоби и имуществени санкции при установяване на нарушения на действащото законодателство в областта на храните.

21 декември 2011 г., Съвети от Българска агенция по безопасност на храните към потребителите във връзка с предстоящите коледни и новогодишни празници
Важен елемент в подготовката на коледните и новогодишните празници е осигуряването на необходимите хранителни продукти за празничната трапеза. В тази връзка Българска агенция по безопасност на храните отправя своите съвети и препоръки към потребителите, свързани с тяхната предпразнична подготовка.

Преди да закупят какъвто и да е хранителен продукт, потребителите задължително трябва да огледат външния му вид и внимателно да проверяват опаковката на продукта. Тя трябва да е с ненарушена цялост и върху нея на видно място, с четлив шрифт, трябва да е посочен производителят или вносителят на продукта. Ако такава информация липсва, това означава, че продукта е с неизвестен произход! При продажба на непакетирани храни, на мястото на предлагането им трябва да бъдат обявени наименованието на продукта и името на производителя.

Всяка опакована храна, предназначена за краен потребител, трябва да има етикет, съдържащ следните задължителни данни, написани на български език:

·    наименование, под което продуктът се продава;
·    списък на съставките на храната;
·    минимален срок на годност;
·    специални условия за съхранение и условия за употреба на храната;
·    нетно количество – в случай на предварително опаковани храни;
·    името или търговското наименование и адресът на производителя или на лицето, което опакова храната, или на продавача, установен в рамките на Общността;
·    подробности за мястото на произхода или за мястото, от което идва храната, когато липсата на подобна информация може да заблуди потребителя относно истинския произход на храната или мястото, от което идва тя;
·    при храни от внос се посочва държавата производител, а когато в друга държава храната е претърпяла преработка, която води до промяна в естеството й, върху етикета като страна на произход се обявява страната, в която е извършена преработката;
·    указание за употреба, в случай че потребителят не би могъл да ползва храната без него;
·    маркировка, позволяваща идентифициране на партидата, към която принадлежи храната.

Потребителите трябва внимателно да прочитат срока на годност на всеки хранителен продукт, който купуват, както и условията за съхранение, посочени от производителя на самия етикет. Те следва да се спазват стриктно, тъй като от това зависи запазването на качеството на храната и нейната безопасност. За пресните и охладените храни от животински произход, като меса, месни продукти и заготовки, малотрайни колбаси, млечни продукти, риба и рибни продукти, субпродукти и др., препоръчителното съхранение е в хладилник при температура от 0°С до 4°С, в рамките на указания срок. Замразените храни се съхраняват във фризер при температура не по-висока от минус 18°С до деня на тяхната консумация, спазвайки указания на етикета срок.

Българска агенция по безопасност на храните препоръчва на потребителите да пазаруват от регламентирани производители и търговци. Закупуването на храни от обекти, нерегистрирани по реда на Закона за храните, е риск за тяхното здраве.

Важни са и основните правила и изисквания за безопасност на храните – Поддържайте високо ниво на хигиена! Съхранявайте суровите и сготвените продукти поотделно! Спазвайте подходяща топлинна обработка! Съхранявайте храните при указаната на етикета температура! Използвайте безопасна вода и безопасни сурови продукти!

В случай, че потребителят се усъмни в качеството на храната или установи някаква нередност, трябва да запази касовата бележка и оригиналната  опаковка на продукта. С тях той може да подаде сигнал до БАБХ (на телефон 0700 122 99, или на www.babh.government.bg/bg/signal.html) за предприемане на необходимите действия съгласно действащото законодателство. По всеки сигнал, контролните органи на БАБХ извършват своевременна проверка в търговския обект, проверка в обекта, където е произведена храната, а при необходимост се извършват и лабораторни изследвания.

На телефон 0700 122 99 можете да подавате Вашите сигнали, свързани с: 

– проблеми с хранителни продукти – изтекъл срок на годност, негодни за консумация продукти, нерегламентирана продажба, неправилно съхранение, некоректно етикетиране;
– хигиената в обекти за производство и търговия с хранителни продукти, обекти за обществено хранене.

Превантивни мерки за безопастност на хладилници Dometic

Източник:  покажи повече…

Съобщение на оторизиран сервиз на Дометик за България:

От съображения за сигурност се налага да Ви обърнем внимание за вероятна повреда, при която в някои от хладилниците с две врати Dometic, с вграден фризер съществува риск от изтичане на газ! За предотвратяване на тази опастност се нуждаем от Вашата помощ!
Проверките ни установиха, че е възможно да възникне проблем при хладилници от следните модели с електронно управление(MES или AES):

  • RM 7601-RM 7605-RM7651-RM7655
  • RM 7801-RM7805-RM7851-RM7855
  • RMT7651-RMT7655-RMT7851-RMT 7855

ПРОИЗВЕДЕНИ В ПЕРИОДА ОТ 20.01.2004 ДО 20.08.2007 ГОДИНА СЪС СЕРИЕН НОМЕР НА DOMETIC 401xxxxx до 734xxxxx

Уредите не бива да работят на газ, до като не се извърши проверка в оторизиран сервиз на Dometic.

Моля всички притежатели на кемпери и каравани оборудвани с хладилиници от тези серии да се свържат с представителя на посочения имейл и да изпратят номера на шасито на съответния автомобил.

1343 София, Околовръстен път 757, тел.: 02/ 8 100 200; моб.: 0885 855 050, e-mail: a_dimitrov@bulauto.com

1 декември 2011 г., Засилени проверки в цялата страна предприема Българска агенция по безопасност на храните във връзка с наближаващите празници

29 ноември 2011 г., Областна дирекция по безопасност на храните-Благоевград проведе среща с представители на заведения и обекти за обществено хранене в Банско

Областната дирекция по безопасност на храните – Благоевград се срещна със собственици и управители на заведения и обекти за обществено хранене в община Банско. Срещата бе своеобразна дискусия на изискванията към хигиената и безопасността на предлаганата храна в механите, ресторантите и заведенията в туристическия център. Сред въпросите, които бяха коментирани, бе извършваната пререгистрация на обектите, подлежащи на контрол по Закона за храните. Обсъдени бяха изискванията към оборудването и сградовия фонд в кухните, задължителната етикетировка на хранителните продукти, тяхното съхранение и хигиената на местата за приготвяне на храна. ”Трябва да има диалог между нас, за да няма напрежение и неразбиране, но няма да правим компромиси с безопасността и здравето на хората”, заяви директорът на ОДБХ-Благоевград д-р Михаил Бащавелов.

По отношение дейността на временните търговски обекти, които функционират по време на активния туристически сезон в Банско, бе обявено, че към тях контролът ще бъде особено строг и те ще работят съгласно изискванията на закона, с цел недопускане на хранителни инциденти.

29.11.2011 г., Проект на Закон за допълнение на Наказателния кодекс

Дата на откриване: 29.11.2011 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Качество и безопасност на храните
Дата на приключване: 12.12.2011 г.

09.09.2011 g., БАБХ напомня за въвеждането на Регламент (ЕО) № 206/2009 за вноса на храни от животински произход на територията на Европейския съюз

Във връзка с Регламент  (ЕО) № 206/2009 на Европейската комисията от 05.03.2009 г., относно въвеждането в общността на пратки с продукти от животински произход за лична консумация, Българска агенция по безопасност на храните напомня, че съществуват стриктни процедури за въвеждането на някои продукти от животински произход на територията на Европейския съюз (ЕС), поради риска от постъпването на болести в пределите на Съюза.

Тези процедури важат за внос от трети страни и не се прилагат за продукти от животински произход, превозвани между 27-те държави-членки на ЕС, нито за продукти от животински произход, идващи от Андора, Лихтенщайн, Норвегия, Сан Марино и Швейцария.

Всички продукти от животински произход, които не са съобразени с тези правила, трябва да бъдат предадени при пристигането в ЕС на официалните органи, за да бъдат унищожени. Ако не се декларират такива продукти, може да бъде наложена глоба или да започне наказателно преследване.

За повече информация:

http://babh.government.bg/uploads/File/ES_reglamenti/Regul.206-2009-EC_BG.pdf

Информационен клип за изискванията на Регламент № 206/ 2009

12 август 2011, Д-р Николай Лилов, БАБХ: Връщането на храната дори и в срок на годност създава предпоставки за нейната повторна преработка
Aгенция „Фокус“

Д-р Николай Лилов, директор на Дирекция „Координация и контрол” в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), в интервю за Агенция „Фокус”.

Фокус: Д-р Лилов, от направените проверки до момента, какво установявате –честа ли е практиката на връщане на храните от търговските вериги в предприятията за преработка? Има съмнения, че тези храни се преработват отново след това, нали така?
Д-р Николай Лилов: Информацията, която имаме, сочи, че има такива практики. В случая с „Лудогорско пиле” за първи път хващаме такова нещо. От информацията, която получихме допълнително, се оказа, че това е практика в за някои вериги, но без да сме ги доказали, не можем да ги обявим. Дори сме имали съмнения още през 2007 г., че това се случва, и затова сме разпоредили на директорите на всички регионални служби с едно писмо да контролират този процес, защото противоречи на добрите производствени практики и на системата за проследяемост, което ни притеснява. Трябва да уточня, че в самото европейско законодателство не е фиксирана забрана за връщането на храни. В регламента е казано, че трябва да се осигури пълна проследяемост и гаранция, че никъде по веригата няма да се допусне липса на проследяемост. Но не е фиксирано, че се забранява връщането. Именно по този начин се създава тази предпоставка за изгубване на проследяемост и риск за потребителите. Затова ние тръгваме към промяна на нормативната уредба, в която ще запишем изрично това като изискване.
Фокус: Ако храната е изрядна и не е с изтекъл срок на годност, какъв е проблемът да бъде върната, ако и тази възможност фигурира в самия договор между търговец и производител?
Д-р Николай Лилов: Договорът си е договор между страни. Той не е нормативен документ. Законодателството казва, че трябва да се осигури пълна проследяемост на продукта. Върнат продукт по този начин, който макари и в срок на годност, който изтича след ден-два-три или четири, създава предпоставки за неговата преработка в други продукти, както в случая за птичите меса, да се правят заготовки, да се правят разфасовки. По този начин се слагат нови срокове на годност и един продукт, който де факто му е изтекъл срокът или изтичащ отива с нов срок на годност в търговската мрежа отново. Затова категорично смятаме да спрем този процес.
Фокус: Кога може да стане факт промяната?
Д-р Николай Лилов: Имаме пълната подкрепа на министър Мирослав Найденов. Той е категоричен, че това трябва да стане. Трябва да се промени Наредба 5 за хигиената на храните, издадена от министъра на земеделието и храните и от министъра на здравето. Вероятно тя ще се промени. Но понеже това ще ни отнеме два, а може би три месеца, сега с вътрешна заповед, нашите юристи разглеждат възможността да разпоредим на нашите хора отново със заповед да не допускат това да се случва в предприятията. Там трябва да влиза само суровина и да излиза готов продукт. А от веригите тези продукти или отиват до краен потребител или отиват в екарисаж. Друга възможност няма.
Фокус: Ако оставим на страна проследяемостта, която е приоритет за агенцията по храните, кой печели и кой губи от тази практика на връщане на стоката? Кой ще спечели, ако наредбата се промени?
Д-р Николай Лилов: Най-много ще спечели потребителят, защото няма да излиза стока, която е със съмнителен произход и съмнителен срок на годност на пазара. Друг е вече въпросът как ще се уредят взаимоотношенията между производителите и търговските вериги – тоест за чия сметка ще бъде унищожаването и за кого ще са загубите от самото унищожаване на продукцията. Но явно и самите предприятия, които произвеждат храни на базата на това, че искат да се наложат във веригите, правят компромиси и се съгласят на този вариант да ги притискат веригите и те да връщат стоката за тяхна сметка. Така че все някой ще загуби, но при всички положения потребителят ще бъде печелившият.
Фокус: Има ли я тази практика на връщане на храните на производителите и в другите европейски страни?
Д-р Николай Лилов: В другите европейски страни абсолютно няма такова нещо. Производствено предприятие – търговски вериги – магазин – краен потребител. Това е начинът на реализация на стоките. Това е казано много ясно в регламента, но ние понякога четем така, както на нас ни устройва. Понеже не е фиксирано, че може да се връща и ние се съгласяваме на този вариант и го използваме, за да можем да направим незаконни неща. Във всяко едно предприятие трябва да има система за добри производствени практики и система за проследяване. Ако това е отразено в ХАСЕП системата, нашите хора трябва да са съучастници със самите вериги или със самите производствени предприятия, че се съгласяват на това нещо. Те обаче няма да се съгласят да заверят такъв ХАСЕП план на едно предприятие. Поискайте на една търговска верига или на едно предприятие дали има заложено в ХАСЕП плана или в добрите производствени практики връщане на продукция. Това го няма и така е казано в регламента. Понеже тук се губи връзката, тоест проследяемостта на продукта.
Фокус: Кой носи отговорността, затова че остават продукти с изтекъл срок на годност? Не става ли дума за една грешно направена сметка с количества от страна на търговеца?
Д-р Николай Лилов: Производителят няма никаква вина за това нещо. Производителят дава толкова стока, колкото му заяви търговецът. Търговецът трябва сам да си направи политиката и мениджмънта колко стока му трябва, колко реализира и дали ще направи някакви отстъпки в цената, за да може да реализира продукцията. Затова най-добрият вариант е такива стоки с изтичащ срок на годност да се пуснат на промоция на по-ниски цени, според мен. Но това си е все пак въпрос на политика на самите търговци.
Фокус: Кога все пак ще влезе в сила промяната?
Д-р Николай Лилов: Ние сега ще предложим на министъра на земеделието да пусне заповед за работна група, сега уточняваме хората, които влязат в нея. Ще бъде прегледана тази наредба. След това работната група според мен ще изготви промените много бързо и до месец наредбата ще бъде готова. Но самото технологично време за вътрешно междуведомствено съгласуване ще отнеме време. Така че докато не излезе наредбата, нашите юристи сега търсят възможност чрез заповед да го забраним този процес. Тоест ние ще се опитаме веднага да прекратим тази практика.
Фокус: Ще бъде задължително, а не пожелателен характер?
Д-р Николай Лилов: Никакъв пожелателен характер, задължително ще бъде.
Галина ДИМОВА

06.08.2011 г., Българска агенция по безопасност на храните организира 24-часови дежурства

Във връзка със зачестилите опити за нарушения при осъществяване на търговия с храни, доставяни на територията на страната, Българска агенция по безопасност на храните засили контрола за неправилна етикетировка, съпроводителни документи и храни с изтекъл срок на годност, организирайки 24-часови дежурства.

14.06.2011 г., Започнаха работа временните приемни на КЗП по морето

Седем допълнителни приемни за активния летен сезон разкри Комисията за защита на потребителите (КЗП). В тях туристите, могат да подават сигнали и жалби за нередности в хотелите и заведенията за хранене и развлечения, чиито услуги ползват по време на почивката си. Прочети още >>

Всички потребители подлежат на защита. При нарушаване на правата Ви може да сигнализирате в КЗП.

Как да подадем жалба или сигнал в шест стъпки?

Автор: Регал, 01 юни 2011, Обявиха седемте фирми, добавяли наднормено вода в пилешкото месо

Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) обявиха резултатите от съвместната си акция за проверка на български производители на пилешки продукти, която стартира в средата на май.

Проверени са продукти на общо 12 фирми, при седем от тях са установени нарушения. Нелоялни заблуждаващи търговски практики са установени при продукти на „Пилко“ – пилешки бутчета и пилешко филе – капка, „Поло комерс“ Костинброд – пилешко каре от бутче, „Чикън груп“ Бургас – замразени пилешки бутчета, „Нанюк интернешънъл“ Стара Загора – замразено бон филе, „СВС 98“ – замразено пилешко месо с марка „Прециз 19“, „Галус трейд“ Костинброд – замразено пиле на грил и ЕТ „Мария Цонкова“ Плевен – крехко маломерно пиле.

Нарушенията се състоят в предоставяне на невярна и подвеждаща информация на опаковката за наименованието на стоката, съобщи Дамян Лазаров, председател на КЗП. При тестваните продукти на седемте компании е установено наличие на по-високо съдържание на вода и добавени водно-солиеви разтвори, отколкото са допустимите стойности за обозначения върху етикета вид продукт. По тази причина те трябва да бъдат етикетирани като „заготовка“.

Тези компании влизат в графа „рискови“ и контролът при тях ще бъде засилен, каза Йордан Войнов, изпълнителен директор на БАБХ.

КЗП е задължила всички компании в нарушение да променят незабавно етикетировката на продутите си.

Според регламент 543/2008 и регламент 1047/2009 като „заготовка от птиче месо“ се означава птиче месо, включително птиче месо накълзано на парченца, към което са добавени хранителни продукти, подправки и добавки или което е преминало през процеси, които не са довели до изменение на вътрешната структура на мусулните влакна

„Птиче месо“ означава птиче месо, което не е подлагано на никаква обработка, освен студена.

Във връзка с §2 от Преходните и Заключителните разпоредби на Закона за Българската агенция по безопасност на храните (обн. ДВ, бр.8/2011 г.) и Постановление № 35 от 14.02.2011 г. за приемане на Устройствен правилник на БАБХ (обн. ДВ, бр.15/2011 г.), считано от 01.03.2011 г. се преустановява приемането на документи (в сградата на досегашната СРИОКОЗ-София-град), за регистрация на:

§     обекти за производство на храни;

§     обекти за търговия с храни;

§     автомобили за превоз на храни;

§     обекти за производство на материали и предмети за контакт с храни;

§     обекти за търговия с материали и предмети за контакт с храни.

Преустановява се и приемането на уведомления за производство и търговия с хранителни добавки и храна за спортисти.

За всички горепосочени дейности за територията на столицата следва да се отнасяте до областната дирекция по безопасност на храните, София – град с адрес: ул. Д. Николаев № 7.

 
 
Прочетете още в

–––––––––––––––––––––––––––––

СЪОБЩЕНИЕ НА МИЕТ

Съгласно чл.42 от Закона за туризма туроператорите са длъжни да представят копие на договор за застраховка „Отговорност на туроператора“ в 14-дневен срок от сключването или подновяването му за вписване в Националния туристически регистър по чл.17, ал.2 от Закона за туризма. Непредставилите подлежат на заличаване от регистъра.

  –––––––––––––––––––––

СЪОБЩЕНИЕ НА РЕГИОНАЛНА ЗДРАВНА ИНСПЕКЦИЯ (РЗИ)

Във връзка с изменение на Наредба № 9 от 2005 г.,публ. ДВ бр.14 от 2011 г.,за условията и реда за създаване и поддържане на публичен регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от РЗИ, считано от 16.02.2011 г. се прекратява:

– Приемането на уведомления за регистрация на автомобили със специално предназначение (за превоз на храни); обекти за търговия с дрехи втора употреба; обекти за производство и търговия с материали и предмети за контакт с храни;

– Заплащането на такса при подаване на уведомление за регистрация на обекти с обществено предназначение;

Със същия нормативен документ се преустановява:

– Издаването на хартиен носител на удостоверение за регистрация на обекти с обществено предназначение;

– Заверяването на лични здравни книжки.

НАРЕДБА № 9 ОТ 21 МАРТ 2005 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА СЪЗДАВАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ПУБЛИЧЕН РЕГИСТЪР НА ОБЕКТИТЕ С ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ, КОНТРОЛИРАНИ ОТ РЕГИОНАЛНИТЕ ЗДРАВНИ ИНСПЕКЦИИ (ЗАГЛ. ИЗМ. – ДВ, БР. 14 ОТ 2011 Г., В СИЛА ОТ 15.02.2011 Г.) – Обн. ДВ. бр.28 от 1 Април 2005г., изм. ДВ. бр.50 от 20 Юни 2006г., изм. ДВ. бр.61 от 8 Юли 2008г., изм. ДВ. бр.14 от 15 Февруари 2011г.

 НАРЕДБА № 9 ОТ 21 МАРТ 2005 Г.

  –––––––––––––––––––––

УВЕДОМЯВАМЕ ВИ, ЧЕ НЕЗАВИСИМО ОТ  НАСТЪПИЛИТЕ СТРУКТУРНИ ПРОМЕНИ ЗА СЪЗДАВАНЕ НА БЪЛГАРСКА АГЕНЦИЯ ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ХРАНИТЕ, ПРОДЪЛЖАВА ДА СЕ ИЗВЪРШВА приемане на документи за регистрация на:

  • обекти за производство на храни;
  • обекти за търговия с храни;
  • автомобили за превоз на храни;
  • обекти за производство на материали и предмети за контакт с храни;
  • обекти за търговия с материали и предмети за контакт с храни.

Продължава да се приемат уведомления за производство и търговия с хранителни добавки.

––––––––––––––––––––––

Закон за Българската агенция по безопасност на храните (обн. ДВ, бр.8/2011 г.) – в сила от 25.01.2011 г.

…………………………………………………………………………………………….
§ 2. (1) Издадените до влизането в сила на закона удостоверения, лицензи, разрешителни и други документи от Националната ветеринарномедицинска служба, Националната служба за растителна защита, Националната служба по зърното и фуражите, областните дирекции „Земеделие“, както и издадените от министъра на здравеопазването и от регионалните здравни инспекции, свързани с дейността на БАБХ по чл. 3, ал. 1, запазват действието си за срока, за който са издадени.

(2) Започнатите до влизането в сила на закона производства за издаване на документи по ал. 1 се довършват по досегашния ред от изпълнителния директор на БАБХ, съответно от директорите на областните дирекции по безопасност на храните, съобразно установените в закон компетенции.

…………………………………………………………………………………………….

22. В чл. 28:

а) алинея 1 се изменя така:

„(1) Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) извършва официален контрол върху всички храни с изключение на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води.“;

…………………………………………………………………………………………….

About "НАССР Консултинг" ЕООД - София - "Знанието е съкровище, което следва навсякъде този, който го притежава."

Консултант в областта на храните, туризма и околната среда - с познания, образование и опит, инж-технолог Христина Стамболова-магистър по специалност "Технология на животинските и хранителни продукти,консервирането и общественото хранене" (1991 г.) и магистър по туризъм (2006 г.), придобити в УХТ (бивш ВИХВП)-гр. Пловдив, с дълъг опит (25 г.) в областта на околната среда, с участия в редица обучения и опит по екология, туризъм, храни и хранене, обществени поръчки, приватизация, концесии, мениджмънт на сгради и др.
Публикувано на РЕГИСТРАЦИЯ. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.