ДОКУМЕНТАЦИЯ И ВОДЕНЕ НА ЗАПИСИ


ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ
Чл. 8. (1) Търговецът е длъжен да постави в близост до входа на търговския обект следната информация:
1. фирмата и адреса на управление на търговеца;
2. името и фамилията на лицето, отговорно за обекта;
3. работното време на търговския обект.
(2) Когато търговският обект е затворен, търговецът обявява това на мястото, на което обявява работното време.
(3) Обявеното работно време е задължително за търговеца.

ЗА ПРОИЗВОДСТВЕН НЕХРАНИТЕЛЕН ОБЕКТ
1.Програма за отпадъците, заверена в РИОСВ;
2.Отчети за отпадъци;
3.Протоколи от измервания в обекта – работна среда, шум, осветеност и т.н.;
4.Документация по ЗБУТ;
5.Удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта (сградата или помещението);
6.Техническа документация – план на обекта, одобрен от архитекта на общината
7.Регистър за рекламации;
8.Споразумителен протокол – за рекламация;
9.Продуктова такса за опаковки и отпадъци от опаковки.

ХОТЕЛИЕРСТВО

1. РЕГИСТЪР НА НАСТАНЕНИТЕ ТУРИСТИ – Съгласно чл.49 от Закона за туризма лицата, извършващи хотелиерство, са длъжни да водят регистър на настанените туристи (на хартиен или електронен носител) и за реализираните от тях нощувки, включително по гражданство на туриста. Регистърът се заверява ежемесечно от кмета на съответната община или от оправомощено от него длъжностно лице. Лицата, извършващи хотелиерство, са длъжни ежемесечно да подават информация за реализираните нощувки в съответната община.
2. АДРЕСНИ КАРТИ
3. РЕГИСТЪР ЗА РЕКЛАМАЦИИ
4. СПОРАЗУМИТЕЛЕН ПРОТОКОЛ – за рекламация.

ПРОИЗВОДСТВО И/ИЛИ ПРОДАЖБА НА ХРАНИ

ОБЕКТ ЗА ХРАНИ ИЛИ ХРАНЕНЕ

1.Технологична документация-система за самоконтрол, анализ на опасностите и ККТ (хасеп) с попълнена документация, информация за доставените хранителни и нехранителни стоки, заповеди, договори, протоколи от обучение, рецепти, ТД и т.н.;
2.Удостоверение за регистрация в ОДБХ;
3.Протоколи от изследвания и измервания – химични и микробиологични анализи на вода, храна, оборудване, персонал, работна среда, шум осветеност и т.н;
4.Удостоверение за категоризация с табела – символика за обекта (за заведения за хранене);
5.Лист меню за храните на български и 1 чужд език (за заведения за хранене);
6.Карт меню за напитки на български и 1 чужд език (за заведения за хранене);
7.Документация по ЗБУТ;
8.Удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта (сградата или помещението);
9.Техническа документация – план на обекта, одобрен от архитекта на общината;
10.Програма за отпадъците, заверена в РИОСВ (за производствени цехове/работилници);
11.Отчети за отпадъци (за производствени цехове/работилници);
12.Регистър за рекламации;
13.Споразумителен протокол – за рекламация.
14.Продуктова такса за опаковки и отпадъци от опаковки.

Едно от основните изисквания, съгласно Закона за храните (обн.ДВ. бр.90/15.Х.1999 г.), към производителите и търговците на храни е задължението да имат въведени системи за самоконтрол и Анализ на риска и контрол на критичните точки (HACCP) – чл.12, за производствената или търговската дейност.

Безопасността на храните е важна, а изготвената документация за обекта е индивидуална и се създава, с цел защитаване интересите на всички участници в хранителната верига – производители и търговци на храни, и на консуматора-клиент.

Документацията включва следните елементи:

І. Система за самоконтрол – програми за прилагане на добри производствени (търговски) и хигиенни практики, включваща част: Безопасност на храните (в случаите когато не се изисква изготвянето на подробна НАССР система);

ІІ. НАССР система – средство за определяне, оценяване и контролиране на опасностите, които са критични за безопасността на храните. Изготвя се в съответствие със седемте принципа на системата НАССР, с цел да се осигури контрол на опасностите, които са критични за безопасността на храните.

III. Документация – водене на писмени документи, адекватно отразяващи практическото прилагане на разработените програми, процедури и инструкции.

IV.  Технологична документация (ТД) за произвежданите видове изделия – необходима за производствени обекти (цехове, работилници и др.); за заведенията за хранене е необходимо да се изготвят рецепти за произвежданите кулинарни изделия или да се прилагат рецептурници за заведенията за обществено хранене.

Системата за самоконтрол (ДПХП) установява начинът, по който се организира проверката над собствените дейности и поведение.

Добрите производствени и хигиенни практики (ДПХП) са пререквизитни (предпоставъчни) програми, необходими за въвеждането и функционирането на система НАССР (Hazard Analysis and Critical Control Points) – Анализ на рисковете и критичните контролни точки. Те са система от основни правила за работа, които трябва да се спазват при производството на храни и които са свързани с персонал, помещения, съоръжения, материали, състояние на изходни суровини, документация, хигиенно поддържане и система на контрол, с цел да се сведе до минимум рискът от опасности в храните при производствената дейност.

Основното предназначение на НАССР системата е да се извърши задълбочено разглеждане на внедрените в обекта Добри производствени и хигиенни практики и се приведат в съответствие с изискванията на европейското законодателство.

Законът за храните установява, че първостепенната отговорност за осигуряване на безопасността на предлаганите на пазара храни се носи от производителите и търговците на храни. Те са отговорни за всяка дейност, която излага на риск здравето на потребителите.

Именно тази причина, а също и необходимостта от сигурни доказателства, сочещи факта на изпълнение на всички нормативни изисквания, обуславят необходимостта от въвеждане и прилагане на ефективна система за самоконтрол и НАССР система.

Основната цел на тази документация за търговската дейност е производителите и търговците на храни да предприемат всички необходими мерки за намаляване или елиминиране на рисковете от замърсяване на храните, т.е. сам производителя или търговеца да определи потенциалните възможности, опосности /микробиологични, химични и физични замърсители/ , свързани с храните и да вземат мерки за поставяне под контрол на възможностите за тяхната поява.

Ефективното и точно архивиране на документацията е съществен момент за правилното приложение на Система за самоконтрол и HACCP система в обектите за храни и хранене. Всички процедури следва да бъдат документирани.

Създаването на документи и записи, съответствуващи на естеството и размера на бизнеса с храни, демонстрира ефективното приложение на очертаните мерки, доказва че контролът е на място и се поддържа.

Документите включват и записи за направените измервания и анализи.

Записите трябва да се съхраняват за подходящ период от време. Този период трябва да бъде достатъчно дълъг, за да осигури наличие на информация в случай на кризисна ситуация, която може да бъде проследена назад по веригата до въпросната храна, например два месеца след датата на консумация.

За определени храни датата на консумация е несъмнена, например храните, предлагани в заведения за обществено хранене се консумират скоро след приготвянето им.

За храни, за които датата на консумация е неустановена, записите трябва да се съхраняват за един разумно кратък период от време след изтичане на срока на трайност на храната.

Записите са важно средство за компетентните органи, което позволява да се провери правилното функциониране на процедурите за безопасност на храните, прилагани в обекта.

Въпреки, че не се уточнява законов срок, препоръчително е всички документи за обекта да се съхраняват най-малко 6 месеца до 1 година, а когато е наложително и за по-дълъг период.

Създадената документация за обекта подлежи на непрекъснато поддържане и актуализация и е валидна за анализираната храна, която се произвежда в обекта.

Следваща актуализация се осъществява в следните случаи – промяна във видовете предлагана храна, оборудването, извършваните дейности, нормативни промени и др..

Изискването за водене и съхранение на документация, съгласно Регламент (EC) № 852/2004 г. е гъвкаво, за да се избегне ненужното натоварване за много малките хранителни обекти. Документацията трябва да бъде съизмерима с вида и размера на извършваните дейности в обекта.

Предвид на това използваните формуляри за работа, които се прилагат в обекта, не са задължителни във вида, в който са изготвени първоначално и винаги могат да се актуализират – да се създадат нови форми.

ИЗПОЛЗВАНИ ВИДОВЕ:
А. Готови формуляри за работа, които най-често се използват са следните дневници, отнасящи се до:
1. Входящия контрол на приетите храни и материали;
2. Температурния режим на хладилните системи;
3. Поддържане хигиенното състояние на обекта;
4. Личната хигиена на персонала;
5. Бракуваните храни;
6. ДДД мероприятия;
7. Oбучение на персонала.  

Използването им обаче ангажира голяма част от времето на персонала за работа, поради което не винаги и редовно се нанасят необходимите данни. Те са приложими най-вече за обекти с много малък обем на работа.

Б. Формуляри, създадени към Система за самоконтрол.
Удобни са за ползване, когато са създадени съобразно Вашият обект и дейност и не затрудняват персонала.

В. Документация от софтуерни счетоводни (складови) програми – прегледайте какви формуляри Ви дава като справки.
Много удобно за ползване. Възможно е с малка корекция – допълнение, да се направи промяна, съгласно изискванията на хигиенната документация за обекта.

Г. Документация от специализирани софтуерни програми за НАССР – дава необходимата информация, формуляри и справки.
Много удобно за ползване. Възможно е готовият продукт (програма) да не съответства на Вашата дейност и да не е подходяща за прилагане. В повечето случаи се отнасят за производствени фирми, но могат да се прилагат успешно в по-малки обекти, така че да се изпълнят изискванията, вписани във Вашата документация за обекта.

Документацията, която е изготвена за обекта следва да е актуална във всеки един момент – с нанесени записи, формите за работа максимално удобни за ползване и при проверка да се представят попълнени.

ЗА ХРАНИТЕЛНИ ОБЕКТИ – предлагам Ви възможност – да се осъществи преглед, актуализация и подобряване на използваната от Вас отчетна документация – ВЪВЕЖДАНЕ НА ФОРМУЛЯРИ ЗА РАБОТА – замяна с нови, по-удобни и неангажиращи времето на персонала, които заместват готовите и неудобни за ползване дневници или форми.

Запознайте се с видовете  УСЛУГИ и  АБОНАМЕНТ .

ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ВАС!  

За допълнителна информация се свържете с нас или пишете на адрес: haccp.consulting@hotmail.com.

 

About "НАССР Консултинг" ЕООД - София - "Знанието е съкровище, което следва навсякъде този, който го притежава."

Консултант в областта на храните, туризма и околната среда - с познания, образование и опит, инж-технолог Христина Стамболова-магистър по специалност "Технология на животинските и хранителни продукти,консервирането и общественото хранене" (1991 г.) и магистър по туризъм (2006 г.), придобити в УХТ (бивш ВИХВП)-гр. Пловдив, с дълъг опит (25 г.) в областта на околната среда, с участия в редица обучения и опит по екология, туризъм, храни и хранене, обществени поръчки, приватизация, концесии, мениджмънт на сгради и др.
Публикувано на ДОКУМЕНТАЦИЯ. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.